Basel, eentong alleen maar zon, 35 graden, 25 km gefietst

18 juni 2013 - Basel, Zwitserland

Na een warme nacht van wel 20 graden stond Bert op tijd bij de bakker voor een Banette , heerlijk hoor. We gebruiken geen boter en dit bevalt goed, Marja heeft babybel op haar brood en Bert jam.

We gaan vandaag vanaf Frankrijk de Rijnbrug over en via een klein stukje Duitsland gaan we de grens over naar Zwitserland , gelijk zijn we in Basel. We zien in de binnenstad het gemeentehuis, we herkennen enkele gebouwen van de foto,s van Rene en Baiba.Hierna beklimmen we  225 treden van een kerktoren, heerlijk boven genieten van het uitzicht en van een koeler windje.

Langs de Rijn onze fietsen geparkeerd en met een pontje naar de overkant. De boot en de relingen zijn ingepakt met breisels, veel mooier dan in Almelo. Via een oeverpad naar een ander pontje om weer naar de andere kant te komen, deze boot was nog mooier in de breisels gezet.

We bezoeken de Munsterkerk waar ook Erasmus begraven ligt.

Na alle culturele bezoekjes vind Marja verkoeling in de Rijn , ze is hierbij gegidst door een Zwitserse, want de stroming was sterk. We zien veel inwoners van Basel (Bazelaars ?) al hun kleding in een zak stoppen , deze op te blazen en dan zwemmen met de stroming mee , wel 4 tot 5 km . Op de wal kunnen ze dan hun kleding weer aan doen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl